STOWARZYSZENIE KLUB SPORTOWY
„PIAST” STRZELCE OPOLSKIE 47 – 100 Strzelce Opolskie, ul. Żwirki i Wigury 4/1
NIP: 7561930800 REGON: 160194129 tel. 607276831
STATUT
Stowarzyszenia Pożytku Publicznego Klubu Sportowego „PIAST” w Strzelcach Opolskich
Numer KRS 0000304526
Tekst jednolity
Uchwalony 01 października 2007r.
przez Walne Zebranie Członków
z późniejszymi zmianami uchwalonymi przez Walne Zebranie w dniu 21 kwietnia 2016 r.
i zmianami uchwalonymi przez Nadzwyczajne Walne Zebranie w dniu 19 lipca 2018r.
ROZDZIAŁ 1
Nazwa, teren działania, siedziba i charakter prawny.
§ 1
Stowarzyszenie nosi nazwę Klubu Sportowego „Piast” w Strzelcach Opolskich w skrócie „KS PIAST” w Strzelcach Opolskich i jest zwane dalej „Klubem”
§ 2
Terenem działania Stowarzyszenia Klub Sportowy „Piast” Strzelce Opolskie jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej, a siedzibą władz klubu jest miasto Strzelce Opolskie.
§ 3
- Klub jest stowarzyszeniem kultury fizycznej, prowadzącym działalność w środowisku miejsko-gminnym.
- Klub może być członkiem innych terenowych i krajowych organizacji i związków kultury fizycznej.
§ 4
- Klub działa zgodnie z ustawą o kulturze fizycznej, ustawą – Prawem o Stowarzyszeniach oraz niniejszym statutem.
- Klub posiada osobowość prawną.
§ 5
- Klub używa pieczęci, odznak i znaków organizacyjnych z zachowaniem obowiązujących w tym zakresie przepisów.
- Barwami Klubu są niebieski i żółty.
- Godłem Klubu jest tarcza, składająca się z dwóch pól – niebieskiego i żółtego. Na polach w górnej części umieszczona jest korona w połowie niebieska i żółta, pod koroną umieszczony jest orzeł w kolorze czarnym a w dolnej napis: PIAST Strzelce Opolskie w kolorze czarnym.
§ 6
- Klub opiera swoja działalność na aktywności społecznej swoich członków – wolontariuszy.
- Do realizacji zadań statutowych może zatrudnić pracowników.
ROZDZIAŁ 2
Cele i środki działania
§ 7
Celem Klubu jest propagowanie i rozwój kultury fizycznej oraz sportu masowego i kwalifikowanego na terenie swojego działania, z uwzględnieniem problematyki miejsko-gminnej.
§ 8
Klub organizuje na terenie swojego działania określone w § 7 zadania w szczególności przez:
- Programowanie, upowszechnianie i rozwijanie kultury fizycznej, sportu, turystyki oraz innych form aktywnego wypoczynku.
- Popularyzowanie kultury fizycznej i zdrowotnej.
- Propagowanie higienicznego trybu życia.
- Stwarzanie utalentowanej sportowo młodzieży możliwości osiągania mistrzostwa sportowego.
- Szkolenia młodzieżowych kadr, w tym młodzieżowych organizatorów sportu.
1/7
- Programowanie i organizowanie obozów - zgrupowań szkoleniowych w różnych formach dla zawodników i członków Klubu.
- Działania na rzecz rozwijania urządzeń i obiektów sportowych używanych przez Klub.
- Współdziałanie w dziedzinie kultury fizycznej i sportu z innymi stowarzyszeniami i organizacjami.
- Organizowanie imprez sportowo rekreacyjnych oraz podejmowanie innych działań służących rozwojowi kultury fizycznej i sportu, inicjowanych przez Klub.
ROZDZIAŁ 3
Członkowie Zrzeszenia i ich prawa
§ 9
- Członkowie zrzeszenia dzielą się na:
1/ zwyczajnych
2/ wspierających
- Członkami zrzeszenia mogą być:
1/ osoby fizyczne posiadające pełna zdolność do czynności prawnych
2/ osoby małoletnie – zwane uczestnikami, na zasadach ustalonych w art. 3, ust. 2 i 3
ustawy o Stowarzyszeniach.
§ 10
Członkami wspierającymi mogą być osoby prawne i osoby fizyczne uznające, popierające i wspomagające finansowo realizację celów i zadań określonych statutem Klubu.
§ 11
- Członków zwyczajnych i wspierających przyjmuje Zarząd Klubu na podstawie pisemnego zgłoszenia.
- W przypadku osób małoletnich – uczestników wymagana jest zgoda rodzica – przedstawiciela ustawowego.
§ 12
- Członkowie zwyczajni maja prawo:
1/ uczestniczenia w Walnym Zebraniu Klubu z czynnym i biernym prawem wyborczym,
2/ zgłaszania wniosków i postulatów wobec władz Klubu,
3/ otrzymania od władz klubu informacji o działaniu i zamierzeniach Klubu,
4/ otrzymania od władz Klubu pomocy i wsparcia w zakresie swej działalności statutowej,
5/ uczestniczenia w imprezach sportowych oraz szkoleniach organizowanych przez Klub.
- Członkowie wspierający mają prawa przysługujące członkom zwyczajnym z wyjątkiem czynnego prawa wyborczego.
§ 13
- Do obowiązków członków zwyczajnych i wspierających należy:
1/ aktywne uczestniczenie w realizacji celów i zadań statutowych,
2/ przestrzeganie postanowień statutu, regulaminu i uchwał władz Klubu,
3/ uczestniczenie w realizacji zadań programowych Klubu,
4/ opłacanie składki członkowskiej zgodnie z uchwałami władz Klubu.
2/7
§ 14
- Członkostwo Klubu ustaje na skutek:
1/ rezygnacji złożonej na piśmie do władz Klubu,
2/ wykluczenie na podstawie uchwały władz Klubu,
3/ skreślenie z listy członków Klubu,
4/ śmierć członka Klubu,
5/ rozwiązanie się Klubu,
- Członkom wykluczonym z klubu przysługuje odwołanie od postanowienia Walnego Zgromadzenia Klubu terminie 14 dni od otrzymania powiadomienia o wykluczeniu.
ROZDZIAŁ 4
Władze klubu – wybór i ich kompetencje
§ 15
- Władzami klubu są:
1/ Walne Zebranie,
2/ Zarząd
3/ Prezes
4/ Komisja Rewizyjna
- Kadencja wszystkich władz trwa 4 lata.
- Członkowie władz pełnią swoje funkcje społecznie.
- Do celów statutowych Klub może ustalić wynagrodzenie, niektórych osób funkcyjnych.
- Jeżeli inne przepisy nie stanowią inaczej, uchwały wszystkich władz zapadają większością głosów, przy czym dla ważności wymagana jest obecność co najmniej połowy osób uprawnionych do głosowania.
Walne zebranie członków
§ 16
- Najwyższą władzą Klubu jest Walne Zebranie Członków.
- Walne Zebranie może być:
1/ sprawozdawczo – wyborcze,
2/ sprawozdawczo – programowe,
3/ nadzwyczajne.
§ 17
- Walne Zebranie sprawozdawczo-wyborcze zwołuje Zarząd co 4 lata.
- Walne Zebranie sprawozdawczo-programowe zwołuje Zarząd klubu pod koniec roku kalendarzowego sezonu.
- Termin Walnego Zebrania członków Klubu, miejsce i porządek obrad powinien być podany do wiadomości członków nie później niż 10 dni przed datą Walnego Zebrania.
§ 18
- Nadzwyczajne Walne Zebranie członków Klubu zwoływane jest przez Zarząd na podstawie:
1/ uchwały poprzedniego Walnego Zebrania,
2/ uchwały Zarządu podjętej na podstawie wniosku co najmniej ½ liczby członków,
3/ wniosku Komisji Rewizyjnej.
3/7
§ 19
- Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
1/ rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
2/ zatwierdzanie planów i kierunków działalności Klubu,
3/ zatwierdzenie rocznego planu budżetu klubu,
4/ udzielenia absolutorium Zarządowi Klubu na wniosek Komisji Rewizyjnej,
5/ wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
6/ uchwalenie składki członkowskiej,
7/ uchwalenie zmian w statucie,
8/ podejmowanie uchwał o rozwiązaniu Klubu i o przeznaczeniu jego majątku,
9/ rozpatrywanie innych spraw wniesionych przez członków Zarządu Klubu i Komisję Rewizyjną,
- Uchwały Walnego Zebrania zapadają zwykłą większością głosów przy obecności w pierwszym terminie, co najmniej ½ liczby osób uprawnionych do głosowania, w drugim terminie – bez względu na liczbę uprawnionych.
Zarząd Klubu
§ 20
- Władzą Klubu w okresach pomiędzy Walnymi Zebraniami jest Zarząd Klubu.
- Zarząd Klubu składa się z 3 – 13 członków, wybieranych na Walnych Zebraniach Sprawozdawczo-Wyborczych w głosowaniu jawnym lub tajnym według zasad ustalonych przez Walne Zebranie.
- Liczbę członków na daną kadencję ustala każdorazowo Walne Zebranie.
- Zarząd klubu na pierwszym posiedzeniu po wyborze, wybiera ze swego grona osoby funkcyjne:
1/ Prezesa Klubu,
2/ 1 – 2 Wiceprezesów,
3/ Dyrektora Sportowego Klubu,
4/ Kierownika/Kierowników,
5/ Sekretarza,
6/ Skarbnika,
7/ Kierownika/Kierowników Sekcji,
8/ Członka/Członków Zarządu,
9/ Prezesa Dziewczęcej Akademii Piłki Nożnej
- Zarząd Klubu odbywa posiedzenia w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz na 6 tygodni.
§ 21
- Do kompetencji Zarządu Klubu należy:
1/ reprezentowanie Klubu na zewnątrz i występowaniu w jego imieniu,
2/ kierowanie działalnością Klubu w okresie pomiędzy Walnymi Zebraniami.
3/ wykonanie uchwał walnego Zebrania członków klubu,
4/ przygotowanie kierunków działania i budżetu oraz ich realizowanie po zatwierdzeniu
przez Walne Zebranie,
5/ opracowywanie i przedkładanie do zatwierdzenia przez Walne zebranie sprawozdań
z realizacji rocznych lub kadencyjnych planów – programu i budżetu,
6/ przyjmowanie na członków zwyczajnych i wspierających,
7/ przygotowywanie innych materiałów i projektów uchwał na Walne Zebranie,
8/ wnioskowanie wysokości składek,
9/ organizowanie imprez sportowo-rekreacyjnych,
10/ organizowanie szkoleń, treningów, obozów i zgrupowań dla członków Klubu.
4/7
Prezes Klubu
§ 22
Prezes sprawuje bieżący nadzór nad praca Zarządu i działalnością Klubu oraz reprezentuje Klub na zewnątrz i działa w jego imieniu.
- Do kompetencji Prezesa klubu należy w szczególności:
1/ realizowanie planów pracy i budżetu Klubu,
2/ bieżący nadzór nad praca osób funkcyjnych i trenerów w zakresie realizacji planów
szkolenia i kalendarzy imprez sportowo-rekreacyjnych,
3/ kierowanie pracą Zarządu i bieżąca działalnością statutową,
4/ podejmowanie decyzji niezbędnych do realizacji zadań statutowych Klubu
oraz w sprawach dyscyplinarnych – kar i wyróżnień.
Komisja Rewizyjna
§ 23
- Komisja Rewizyjna wybierana jest przez Walne Zebranie sprawozdawczo-wyborcze do kontroli działalności Klubu.
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 – 5 członków, w tym Przewodniczącego.
- Liczbę członków Komisji Rewizyjnej na daną Kadencję ustala Walne Zebranie.
- Wybór członków komisji Rewizyjnej następuje w głosowaniu jawnym lub tajnym, po czym na pierwszym posiedzeniu wybierany jest przewodniczący i członkowie funkcyjni Komisji.
§ 24
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
- Kontrolowanie co najmniej raz w roku pracy Zarządu i działalności statutowej Klubu, ze szczególnym uwzględnieniem spraw gospodarczo-finansowych i działalności organizacyjno-statutowej Klubu.
- Żądanie od Zarządu klubu lub Prezesa wyjaśnień w sprawie realizacji wniosków i zaleceń pokontrolnych.
- Szczegółowy tryb postępowania Komisji Rewizyjnej określa Regulamin działania uchwalony przez komisję Rewizyjną.
- Przewodniczący Komisji Rewizyjnej lub upoważniony przez niego członek komisji ma prawo brać udział w posiedzeniach Zarządu Klubu z głosem doradczym.
Koopcja Władz Klubu
§ 25
- W przypadku ustąpienia władz Klubu w toku kadencji, Zarząd klubu może zastosować prawo koopcji.
- Liczba członków władz pochodzących z koopcji nie może przekraczać 1/3 ogólnej liczby członków pochodzących z wyboru.
5/7
Rozdział 5
Nagrody i wyróżnienia
§ 26
- Członkom Klubu za wzorowe wykonywanie zadań i obowiązków, aktywność na polu krzewienia kultury fizycznej i zawodowej oraz za osiągnięcia sportowe i wychowawcze przyznawane są następujące nagrody i wyróżnienia:
1/ pochwały ustne lub pisemne Prezesa Klubu,
2/ listy gratulacyjne prezesa lub Zarządu Klubu,
3/ dyplomy i odznaki honorowe,
4/ nagrody rzeczowe.
- Warunki i tryb przyznawanie nagród i wyróżnień, o których mowa w § 26 pkt. 1 określa Regulamin nagród i wyróżnień zatwierdzony przez Walne Zebranie.
Rozdział 6
Postępowania Dyscyplinarne
§ 27
- W stosunku do członków zwyczajnych za naruszenie postanowień statutu lub uchwał władz Klubu mogą być stosowane kary dyscyplinarne.
- Organem dyscyplinarnym Klubu w pierwszej instancji jest Komisja Dyscyplinarna i Prezes Klubu lub Walne Zebranie.
- Rodzaje Kar i typy postępowania dyscyplinarnego określa regulamin dyscyplinarny zatwierdzony przez Walne Zebranie członków Klubu.
Rozdział 7
Majątek i Fundusz Klubu
§ 28
- Na majątek Klubu składa się:
1/ ruchomości,
2/ nieruchomości,
3/ środki finansowe.
- Na środku finansowe składają się:
1/ składki członkowskie,
2/ wpisowe z zawodów i imprez organizowanych przez Klub,
3/ darowizny od osób fizycznych i prawnych,
4/ dotacje i subwencje władz samorządowych.
§ 29
Dla ważności oświadczenia woli w zakresie praw majątkowych Klubu, wymagane jest zgodne współdziałanie dwóch członków Zarządu Klubu, w tym Prezesa lub Wiceprezesa.
§ 30
1. Zabrania się:
a. udzielania pożyczek lub zabezpieczenia zobowiązań majątkiem organizacji
w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób,
6/7
z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnie albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”.
b. Przekazywania majątku na rzecz ich członków, członków organów lub pracowników oraz ich bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzech, w szczególności jeżeli przekazywanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach.
c. Wykorzystania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba, że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu organizacji albo podmiotu, o którym mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie,
d. Zakup na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie ich organów lub pracownicy oraz ich bliskich osób.
Rozdział 8
Zmiana statutu i rozwiązanie się Klubu
§ 31
Zmiana statutu Klubu może nastąpić na mocy uchwały, przyjętej kwalifikowaną większością 2/3 głosów Walnego Zebrania przy obecności co najmniej połowy liczby głosów uprawnionych do głosowania.
§ 32
- Rozwiązanie się klubu następuje na mocy uchwały przyjętej kwalifikowaną większością 2/3 głosów Walnego Zebrania członków Klubu przy obecności co najmniej połowy liczby osób uprawnionych do głosowania.
- Uchwała określić powinna tryb likwidacji Klubu oraz przeznaczenie jego majątku.
§ 33
Statut wchodzi w życie z dniem zarejestrowania jego zmian w Sądzie.